Ucapan: Ucapan Hari Guru

Terima kasih kepada Tuan Pengerusi Majlis, Yang Dihormati Guru Besar Sekolah Kebangsaan Cahaya Pintas, Encik Nor Razif bin Mohd. Adib. Guru-guru dan rakan-rakan sekalian.

Hadirin sekalian,

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan terima kasih kerana memberi kesempatan kepada saya untuk berucap dalam majlis yang berbahagia ini. Hari guru disambut seluruh negara pada 16 Mei setiap tahun untuk menghargai jasa guru kita yang membimbing, mengajar dan mendidik kita menjadi seorang insan dan sanggup menjadi pelita untuk menerangi hidup kita gelap-gelita.

Jasa guru tidak dapat kita gambarkan. Seperti saya katakan tadi, membimbing, mengajar dan mendidik adalah antara jasa-jasa seorang insan yang bergelar guru. Guru juga perlu memikul tanggungjawab yang tinggi contohnya menjadi ibubapa kita di sekolah.

Dalam kesempatan ini juga, saya ingin berpesan kepada rakan-rakan sekalian, hormati, sayang dan anggaplah guru itu umpama ibu bapa kita. Kita juga mempunyai tanggungjawab untuk menjadi seorang anak dan murid yang sempurna.

Guru-guru sekalian,

Saya mewakili rakan-rakan saya, berjanji agar menghormati dan menyayangi guru-guru sekalian dan kami juga ingin menyusun sepuluh jari supaya guru-guru dapat memaafi kesemua kesalahan kami dari hujung rambut hingga hujung kaki.

Saya berharap dan berdoa agar guru-guru sekalian sihat dan terus membimbing dan mendidik lebih lagi anak muda bagi membentuk insan yang berguna untuk negara dan bangsa serta agama.

Akhir kata, saya mewakili rakan-rakan memohon maaf sekali lagi andai kata kami terkasar kata atau tidak beradap kepada guru sekalian. Sesungguhnya, yang baik itu datang daripada Allah dan yang buruk itu datang daripada kami. Sebelum saya mengakhiri ucapan saya, terimalah serangkap pantun yang berbunyi

Hati masih terburu-buru,
Setiap adrenalin seperti matu,
Terima kasih guru-guru,
Menjadi lilin penerang hati.

Sekian, terima kasih.

******

ni karangan anak saya Muhammad Halidi bin Sharifuddin, email ni saya punya, saya kongsi email dengan anak saya yang tahun 6 tuu...

******
Terima Kasih

6 ulasan:

Unknown berkata...

Bagus

Unknown berkata...

Saya suka karangan ni

Unknown berkata...

Memang Bagus pun

Unknown berkata...

Memang Bagus pun

Unknown berkata...

Karangan ni bagus tpi terlalu panjang.

Unknown berkata...

Karangan ni bagus tpi terlalu panjang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"Anda tidak akan berjaya menjadi penulis sekiranya anda tidak menjadi pembaca terlebih dahulu"

Pengikut